zondag, november 30, 2008

Goeie test in koud Lier.



Gisteren vond in Lier de eerste van vijf natuurlopen plaats. Een succesverhaal, gezien het stijgend aantal deelnemers elk jaar. Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat er in de winterperiode weinig stratenlopen zijn, goed gezien dus van Ac Lyra. Enig minpunt als gevolg van de vele lopers is wel dat slechts twee (kleine) beschikbare kleedruimtes veel te weinig zijn om iedereen op te vangen. Het werd voor mezelf weer koffiedik kijken, want met slechts twee crossen in de benen van amper 6 kilometer, was het intussen bijna vier maanden geleden dat ik nog eens van start ging op een langere afstand. (10 mijl= 16,09km). Met een snelheid van 15km/u zou ik al heel tevreden zijn en vooraf gezien was er zelfs de vrees dat ik niet sneller zou kunnen. De week tussen Mol en Lier werd dan wel opgevuld met veel kilometers, maar dat is nog ruim onvoldoende voor een snelle wedstrijd. De kat uit de boom kijken en niet te snel starten was de boodschap. Aan de start van de langste afstand ook enkele grote kleppers: Kasteellopers clubgenoten Gunter Geens, Maarten Van der Donck en Paul Denolf , en ook Kasterlee winnaar Frankie Leus. Eén voor één snellere jongens dan mezelf. Niet naar iemand anders kijken en eigen tempo lopen dus. De eerste kilometers matig vertrokken aan een tempo van rond de 3'50"/km.Na drie kilometer, waar de lopers van de 10km de andere kant opgaan, kreeg ik een mooi overzicht van de tien mijl deelnemers. Al snel ondervond ik dat ik de goeie trein gemist had, want een dikke honderd meter voor mij liep een groepje van een man of tien.Helemaal alleen kon ik dus aan de achtervolging beginnen , en enkele kilometers verder viel de groep uit elkaar. Eén voor één kon ik concurrenten inhalen , uiteindelijk belandde ik bij 3 atleten, waaronder supermaster Jef Somers, die overbleven van de oorspronkelijke grote groep.Het werd dus een inhaalrace, wat erop wees dat ik mijn eigen koers goed had ingedeeld. Op de grasdijk aan het sas van Duffel kreeg ik het wel moeilijk, en na het keerpunt naast de Nete richting finish moest ik mijn drie medevluchters laten gaan. Een klein dipje was mijn deel in de laatste 3km , het tempo zakte terug naar 4'05". Eindtijd 1u03'46"en een verdienstelijke 18de plaats. Stiekem had ik wel gehoopt een minuutje of twee sneller te eindigen , maar meer zat er echt niet in vandaag. Uiteindelijk had ik dik de 15km/uur gehaald. Clubgenoot Gunter Geens won de wedstrijd in een nieuw record: 53'18". Carine werd 5de vrouw in 1u20'11" en bleef daarmee maar net boven haar persoonlijk record.(met dank aan "Lier in beeld" voor de foto's)

Geen opmerkingen: