zaterdag, maart 22, 2008

Gaan de puzzelstukken passen?

De afgelopen week heb ik meer tijd gespendeerd bij de sportarts en de sportwinkel dan op mijn loopschoenen zelf.Gisterenavond naar de arts voor een tweede behandeling van de pijnlijke achillespees, en deze voormiddag een tweetal uurtjes bij de loopschoenwinkel voor een zoektocht naar de eventuele oorzaak. Jaren liep ik op de Gel Kayano van Asics, tot het vorige model mij in 2007 drie keer toe een geblesseerde kuit bezorgde. Na analyse bleek er teveel pronatie aan de linkervoet en kocht ik me eind vorig jaar de Nike Air Triax, een schoen met een zeer goeie stabiliteit. Bij dit model bleek ik meer neutraal af te wikkelen. De oorzaak van de achillespeesblessure kan (dit is natuurlijk slechts één denkpiste) te wijten zijn aan het vrij drastisch overschakelen van een meer pronerende schoen naar een schoen die meer stabiliteit brengt. Komt daarbij nog dat ik zowel in het Asics model (om de kuiten meer steun te geven) als in het Nike model een speciale inlegzool heb gelegd , die stroever afrolt. Op aanraden van mijn schoenenverkoper ga ik dus de komende trainingen met de Nike Triax hervatten, met de originele zolen erin. Deze zijn een stuk soepeler, en de afzet gaat daarmee dichter aanleunen aan die van de Kayano. Hoop doet leven zeggen ze. Misschien past de puzzel perfect in elkaar en kunnen we terug aan de slag. Intussen vordert het herstel vlot, sinds een dag of twee voel ik geen pijn meer wanneer ik trappen doe, en is de zwelling afgenomen. Vandaag rond de middag dan maar de koersfiets genomen om een dik uurtje de zinnen te verzetten. Gelukkig scheen er een voorzichtig zonnetje en bleef de regen uit. De fiets doet me reeds mijmeren van de mooie lange zomerse tochten, die weer langs het Hageland en de Vlaamse Ardennen zullen gaan, om uiteindelijk in de zomer de fietsweek in de Alpen aan te vatten. Maar eerst: de marathon halen , al is het maar om deze uit te lopen.

Geen opmerkingen: