zondag, december 30, 2007

Jaaroverzicht Dirk 2007.


2007 was meer dan ooit een jaar van ups en downs.Maar liefst drie kuitblessures hielden me alles bij elkaar bijna 3 maanden aan de kant. Fietsen ging in deze periodes wel, gelukkig maar.
Het jaar startte mooi met een reisje naar Noord Holland om daar één van de mooiste wedstrijden van de Benelux te betwisten, de halve van Egmond aan Zee. Een strijd tegen de natuurelementen en vooral de wind. Het was nog hoogtij toen de koers van start ging, die reeds met 1 uur was uitgesteld.Het werd op het strand lopen op een smal paadje. De terugweg door de duinen gaf schitterende vergezichten. Een onvergetelijke dag beleefd in het kleine Hollandse dorp aan de Noordzee en zeker eens de moeite om ooit nog terug te keren naar Egmond.
Deze wedstrijd was een goeie aanzet voor de marathon van Rotterdam die gepland stond voor 15 april. Niemand die ooit durfde te vermoeden dat het die dag 30° warm zou zijn. Het werd een ware slijtageslag. Veel deelnemers kwamen zonder water te staan aan de bevoorradingen en dienden uit veiligheidsoverwegingen de strijd na 28km te staken. Onder de "slachtoffers" ook Carine en vrienden Johan en Lore, die vele supporters hadden meegebracht. Voor mezelf werd het vanaf km30 een lijdensweg, met maar twee opdrachten: de finish halen en het hoofd koel houden. Uiteindelijk legde ik de 42,195km af in 3u19'.
Rotterdam was een groot contrast met de voorbereidingskoers die ik 6 weken vroeger liep in een koud en regenachtig Eersel. De tijd daar over de halve marathon was wel ok: 1u22'45".
Na de marathon nam ik een tweetal weken rust en kwam de koersfiets weer van de haak. Begin mei liep ik de enige pistewedstrijd van het afgelopen jaar , een 5000 meter in Alken , net onder de 18 minuten.Wegens de blessures ben ik helaas niet meer aan een volgende baanwedstrijd geraakt. De snelle benen vond ik terug in Hallaar en Wechelderzande waar kortere afstanden werden afgelegd tegen bijna 17km/u. Een zeer goeie maand mei dus , met als hoogtepunt een mooie uitslag op de 20km van Brussel, daar werd ik 389ste in 1u18'45". Nadien kondigde de eerste blessure van 2007 zich aan , linkerkuit verkrampt. Daardoor miste ik de afspraak in eigen dorp voor de tweede opeenvolgende keer, ook dit jaar dus geen Kardinaalsjogging. Op vakantie in Zuid Tirol was alle loopmiserie weer even vergeten. In het mooie Sülden am Ortler konden we ons op een vrij vlak parcours uitleven. De wandeltochten waren prachtig en de vijf fietsbeklimmingen evenzeer, met als hoogtepunt de beklimming van de Stelvio. Enkele dagen nadien klom ik de Stelvio langs de "achterkant" omhoog, via Zwitserland heet die klim de Umbrailpass, in een desolaat verlaten berglandschap.
Terug thuis stond de 2uur van Herentals op het menu, begin augustus. Het was behoorlijk warm die avond , en toch kon ik na afloop zeer tevreden zijn. Met weinig loopkilometers in de benen haalde ik toch meer dan 28km.
Het blessureleed sloeg een week later opnieuw toe, deze keer in de rechterkuit.Opnieuw rusten dus, maar fietsen ging des te beter. Op 1 september deden mijn broer en ik een mooie tocht in de Vlaamse Ardennen met een tiental klimmetjes uit de Ronde van Vlaanderen. Die dag werd een topsportdag, want Emma verbeterde toen haar hoogspringrecord met 20cm en bracht het op 1m45. Tijdens het najaar kon ik dan toch nog wat loopwedstrijden betwisten, met een goeie zes kerkenloop in Kortessem en een heroisch slijke halve marathon in Herentals. De derde blessure liep ik op einde november en lijkt nu genezen te zijn. Hopelijk zijn de oorzaken gevonden en kunnen we voluit naar 2008 uitkijken , waar er weer nieuwe uitdagingen wachten!
Voor u allen : een gezond, sportief, gelukkig en liefdevol 2008 gewenst !!!!

Geen opmerkingen: