donderdag, september 09, 2010

Complete off-day maar toch kampioen.

Met de goeie 5000 meter tijd(17'51") van twee weken geleden reed ik gisterenavond met ambitie naar Brasschaat voor het provinciaal kampioenschap 10.000 meter. Twee doelstellingen werden vooropgesteld: voor de tweede keer kampioen worden van de provincie Antwerpen(in 2008 was ik dit al bij de M40) én een tijd onder de 37 minuten. Op papier een haalbare kaart. Maar zoals het in alle sporten is: de race moet altijd gelopen worden. Bovendien had ik de vorige week een zware trainingsweek achter de rug met veel kwaliteit en kilometers. Zes dagen geleden kwam daar nog een stevig virus bovenop met keelpijn, snotteren en slappe benen tijdens het voorbije weekend. Toch stond ik met een goed gevoel aan de start en waren de weersomstandigheden zo goed als ideaal. Het draaide anders uit.....
Veel volk, want 28 atleten in één reeks en drie masters in mijn categorie(M45). Mijn "concurrenten" gingen beiden voor een tijd van ongeveer 40 minuten, dus een tweede titel was zeker haalbaar. Tot iets voor km 3 kon ik het tempo van 1'28" per ronde handhaven, maar toen voelde ik al dat het lichaam niet in orde was. Niet zozeer de benen die niet mee wilden, maar diep gaan ging totaal niet en het was al snel vechten om een redelijk tempo te houden. Het ging van kwaad naar erger, aanklampen bij een drietal atleten die me remonteerden lukte niet. De laatste 3000 meter was het trekken en sleuren en een eindsprint zat er al helemaal niet meer in. Eindtijd: 38'02", mijn slechtste 10.000 meter ooit op de baan.... De provinciale titel was echter wel een feit, een mooie troost, maar in eerste instantie was ik er niet echt fier op! Na de podiumhulde (in de regen) kwam er toch een gevoel van tevredenheid. Er was concurrentie en de afwezigen hebben zoals altijd ongelijk. De pas veroverde trofee smaakte alsnog zoet. Ac Herentals haalde trouwens vier titels binnen. Naast mezelf behaalden ook Pieter Van Dijck bij de seniors, Johan Wils bij de M35 en Herman Lievens bij de M50 de titel. Hiermee zit mijn baanseizoen erop. Het werd een leuk weerzien met alle afstanden van mijl tot 10.000 meter. De marathonvoorbereiding kan verder gaan , maar eerst het lichaam enkele dagen de verdiende rust gunnen, en vooral : 100% terug gezond worden !

5 opmerkingen:

Valerie zei

Proficiat!

Johan zei

toch opnieuw provenciaal kampioen Dirk, proficiat!!!

Frans zei

Toch proficiat, en dat nog wel op halve kracht;-)

Peter Wagemans zei

Je moet het toch nog altijd doen, he Dirk. Proficiat! Succes met de verdere marathon voorbereiding.

Joost Matthys zei

Proficiat !
Is dit allemaal te danken aan een boerenomelet ?