woensdag, augustus 06, 2008

Halve triathlon Eupen

Zondag was het hoogdag in ons landje voor de middel afstand triatleten. Met 2 halve triatlons op 1dag, de 70.3Ironman Antwerp en de halve tri van Eupen konden meer dan 1000 landgenoten en 500 buitenlanders zich hier uitleven. Aangezien ik vorig jaar reeds Antwerpen had meegedaan, was het dit jaar de beurt om de Hoge Venen te verkennen. De triatlon van Eupen bestaat uit 2500m zwemmen in het stuwmeer van de Wezer, daarna 80km fietsen verdeeld in 4rondjes met een totaal hoogteprofiel van 980m en een zeer zware halve marathon grotendeels op natuurpaden in de bosrijke omgeving. Zeer zwaar loopparcour omdat je in het bos steil naar beneden moet tussen boomwortels en losse stenen laverend, dus geen snelheid en dan km's lang omhoog waar je gesloopt wordt. 3lussen van 7km met een totaal hoogteverschil van rond de 800m. Als je weet dat de Jungfraumarathon 1830hm had, dan besef je dat het een zware klus was. Het weer was ideaal, 19°, geen regen, wel een stevige wind. De deelafstanden. Over het zwemmen ben ik totaal niet tevreden. Met een tijd van 52' op 2500m ben ik zowat 6' te traag naar mijn kunnen. Eigenlijk een trend de laatste tijd, ik zwem beduidend slechter in wetsuit in open water dan in het zwembad, terwijl je met een wetsuit betere tijden zou moeten hebben en ik weet bij god niet hoe dat komt. Het fietsen dan, 4lussen met enkele stukken lang vals plat door de bosrijke omgeving. Prachtig, ware het niet dat het asfalt, en asfalt is dan wel veel gezegd, echt barslecht lag. Het bolde voor geen meter, enkel op de stuwdam liep het goed. Ben ik verwend na Frankfurt, misschien, met een veel zwaardere inspanning haalde ik hier maar een gemiddelde van 27.3k/u. De halve marathon was wel zeer prachtig, veel schaduw, hoewel veel zon was er niet. Het prachtigste en zwaarste loopparcour die ik ooit liep in een triatlon. Het lopen ging goed tot aan de 3de ronde. 1ste en 2de in 39' gelopen, halverwege de 3de ging het licht voor de klim op km 17 finaal uit, zodat ik deze in 45' liep. Nog niet voldoende gerecupereerd van de Ironman? Maar met een tijd van 2u03' op zo'n zwaar parcour na het voorgaande slopende werk ben ik hierover tevreden. Mijn totaal tijd van 5u53' was veel beter dan de 6u15 vorig jaar in Antwerpen maar is wel 8' trager dan mijn PR in Zolder 2005. Globale mening over deze triatlon, het is een leuke kleinschalige triatlon die vooral voor de toeschouwers goed te volgen is. Geen toppers aanwezig, die zaten allen is Antwerpen. Ik denk wel niet dat ik hier nog terug kom. Voor mij persoonlijk heb ik graag een goed bollend fietsparcour en dit vind je hier niet. Ook de entourage/sfeer van andere wedstrijden mis ik hier. Ik weet het, ik ben verwend geweest met grootse evenementen die organisatorisch af zijn, Ironman, marathons van Londen, Jungfrau en cyclo's als de Oetztaler en Dolomieten radmarathon. Maar voor iedere natuurliefhebber is dit hier een aanrader. Nu wordt het tijd om de MTB van stal te halen want op de 24ste is het al de 125km lange Houffamarathon en ook de Hel van Kasterlee wenkt.

Geen opmerkingen: