zondag, mei 25, 2008

Dwars door de Vlaamse Ardennen.


Als geboren en getogen kempenzoon kennen we in onze streek geen heuvels, laat staan bergen. Dan maar naar de streek van de Ronde van Vlaanderen getrokken. Jacky , een vriend van mij die in Waregem woont, had ik vorig jaar de vraag gesteld of hij geen parcours van ongeveer 100km kon uitstippelen met zoveel mogelijk hellingen erin. Gisteren was het dan zover...... Onze Westvlaamse vriend reed voorop met de wagen, als wielertoerist kan je niks beter hebben. De rode loper wordt op die manier voor je uitgerold. Ik stelde me vooraf wel de vraag of 125km niet teveel van het goede zou zijn met dit jaar slechts een 500km fietsconditie in de benen. Met zijn vieren trokken we rond 8u richting West Vlaanderen. Broer Jos uiteraard, zijn schoonzoon Kurt, en beste fietsmaat van Jos , Marcel. Het weer was ons goed gezind, de zon was van bij de start van de partij. Met Waregem als startplaats en de Muur in Geraardsbergen als finish ging deze tocht dwars door één van de mooiste streken van België. Al naargelang de kilometers vorderden begonnen de benen beter aan te voelen. Verwonderlijk misschien, maar de uithoudingsconditie van de marathon zorgde ervoor dat de inzinking uitbleef. Het werd een fantastische dag en een zeer prettige ervaring. De 19 hellingen op het parcours en de kasseistroken die we voorgeschoteld kregen geef ik nog even mee in volgorde:
Nokereberg
Katteberg
Achterberg
Kluisberg
Cote de Trieu
Oude Kwaremont
Kalkhoveberg
Paterberg
Hotonde
Koppenberg
Taaienberg
Eikenberg
Boigneberg
Steenberg
Leberg
Berendries
Ten Bosse
Parikeberg
Muur (via de Kloosterstraat)
Kasseistroken van Wannegem Lede, Steenbeekdries en Haaghoek
(Foto : "klauteren op de Paterberg")

1 opmerking:

Johan zei

Dirk, schoon tochtje hé, door de Vlaamse Ardennen. De kasseien van Wannegem zijn nie aan mij besteed, allé, toch nie mé ne koersvelo. Met uw marathonconditie kon 125km geen probleem zijn, laat de franse cols maar komen.
grts
Johan