zaterdag, februari 09, 2008

Net op tijd voor Berlaerloop.

Vandaag afgereisd naar Koewacht, een grensdorpje in Zeeuws-Vlaanderen.Daar stond de "Berlaerloop" op het programma, een stratenloop van (bijna) 15km. Maar wegens een grote file op de Antwerpse ring arriveerde ik maar net op tijd (lees een kwartier) voor de start.Nochtans was ik goed op tijd vertrokken om ongeveer een uur voor de start ter plaatse te zijn ,maar een ongeval in de Kennedytunnel besliste er dus anders over. Het zag er zelfs even naar uit dat ik rechtsomkeer zou moeten maken, maar ik haalde het dus nog net. Snel uit de wagen gesprongen,inschrijven, terug naar de auto om de wedstrijdkleding aan te trekken, Forerunner ingesteld en klaar voor de start. Inlopen was er dus niet bij. Onder een stralende lentezon (de warmste 9de februari ooit!) stonden er enkele honderden atleten klaar voor drie verschillende afstanden. Logischerwijze als voorbereiding op de marathon koos ik voor de 14,6km, die zou gaan over twee ronden.Mooi parcours trouwens, met enkele onverharde loopstroken, maar merendeel wegen door de polders rechtdoor. Een geluk dat het bijna windstil was vandaag, want als de wind hier hard waait zou dit een hele andere wedstrijd zijn. Omdat ik bijna niet had kunnen inlopen, besloot ik dan maar om zeker niet op de eerste rij te starten, en al snel besefte ik dat dat een goeie keuze was. Na 1km gaf de Forerunner 3'44" aan, een niet al te snelle start dus. Na enkele kilometers kon ik aansluiten bij een klein groepje en dat tempo stond me aan. Kilometers draaien aan 3'50" met een hartslag van rond de 172, ideaal. Bij het ingaan van de tweede ronde voerde ik het tempo wat op en kon me op de lange stukken doorheen het mooie vlakke land uitleven. De laatste 2km moest ik weer wat aan snelheid inboeten, hier lag dan ook een moeilijke passage in het parcours, over een modderig smal veldwegje(helemaal niks voor mij).Gelukkig was mijn voorsprong op mijn dichtste rivalen groot genoeg en liet ik me in de laatste 800 meter wat uitbollen. 21ste plaats op 111 in een tijd van 56'02", na de omvangrijke trainingskilometers van de laatste twee weken ben ik daar best tevreden mee. ACHL clubgenoot Bart Lieckens finishte als 2de op de langste afstand. Na alle commotie in de heenreis toch nog een geslaagde test.

Geen opmerkingen: