zondag, mei 06, 2007

Snelle 5000 in Alken

De pistemeetings gaan er op achteruit.Niet om organisatorische redenen,wel om het aantal atleten dat deelneemt.Dit is een fenomeen dat al enkele jaren aan de gang is. De massa doet de laatste jaren vooral meer aan wegwedstrijden,waar meer ambiance is , en wat natuurlijk niet zo competitief is als een meeting op de baan.Vandaag organiseerde de atletiekclub van het Limburgse Alken een "mastermeeting", dus wedstrijden voor de 35-plussers. Drie weken na de slopende marathon in Rotterdam was ik wel eens echt benieuwd hoe het nu eigenlijk gesteld was met de conditie en of de recuperatie al dan niet al een eind op weg was. Deelnemen aan kortere wedstrijden is dus een prima alternatief , vandaar de start in de 5000 meter. Vooraf stelde ik mijn ambities wat bij, kwestie van niet al te hard teleurgesteld te zijn achteraf. Een tijd iets boven de 18' zou al zeer goed zijn. Vorig jaar kwam ik trouwens niet verder dan die 18 minuten rond. Het weer viel vrij goed mee (22° en een matige wind) de opkomst dus niet. Een achttal heren en twee dames , die in dezelfde reeks van start gingen. Eén van die twee vrouwen was dan wel Nathalie Loubelle , Belgische top in haar catergorie (en zelfs daarbuiten) te snel voor deze jongen. Zij zou "overall" als tweede eindigen. Met een atleet van de plaatselijke club , Erik Droogmans, had ik net voor de start een gesprek(kwestie van toch iemand te vinden om bij te blijven) en hij wou ook uitkomen rond de 17'30" a 18'. Na de start was al snel duidelijk dat ook hij te snel was , en dus bleef er niks anders over dan gans de wedstrijd alleen te lopen. Met Carine en Emma als supporters bleef het vrij goed gaan (rondjes van 1'25" a 1'26") tot de laatste 3 ronden. Bijten op de tanden en alle pijlen nog even richten op de laatste ronde , echter de bel ging niet , en de official van dienst mompelde iets van nog 2 ronden ; lichte paniek , ik reageerde direct met 1 vinger op te steken , daar ging mijn snelle laatste ronde. Ik probeerde me nog te herpakken in de laatste 200m wat me nog aardig lukte. Gelukkig mocht ik dan toch aankomen , en gaf de official zijn vergissing toe. Net binnen de 18' (officieus 17'58", maar pas enkele meters na de finish afgedrukt) ,en een 4de plaats. De juiste tijd volgt de volgende dagen wel via de site van Ac Alken.
Eventjes languit op de baan gaan liggen na de finish , maar alweer vrij snel gerecupereerd. Al bij al een zeer geslaagde test , nu gaan we nog wat aan die snelheid sleutelen met het oog op het langere werk binnen enkele weken.

Geen opmerkingen: