maandag, mei 28, 2007

Onverwacht goed in Brussel

Gisteren stond mijn negende "20km door Brussel" op het menu.Na de verschillende wedstrijden die ik de afgelopen weken deed,en het ijzertekort dat zich manifesteerde had ik het raden naar de eindtijd,en ging ik zonder stress van start.En wat bleek,het weekje relatieve rust deed me deugd.Al in het vliegtuigmuseum(dat elk jaar dienst doet als kleedruimte)viel het me op dat er meer volk aanwezig was dan enkele jaren geleden.Logisch ook,als het deelnemersaantal in die jaren stijgt van 18000 naar 28000,dan weet je genoeg.Na wat gekeuveld te hebben met meereizende Kasteellopers besluit ik om omstreeks 14u20 enkele rondjes te gaan opwarmen in het kleine park net voor het museum.De weergoden zijn de massa lopers goed gezind,het zal de ganse dag droog blijven en een aangename temperatuur van net geen 20° zorgt voor bijna ideaal loopweer.Iets over half drie besluit ik naar de startbox te gaan,met borstnummer 618 is dit (bijna) helemaal vooraan en het is geen senicure om daar te geraken.De plaats op het plein van het jubelpark naast de startboxen is veel te smal,en er wandelen daar ook mensen rond die daar eigenlijk niet moeten zijn.(niet lopers).Al gauw merk ik dat ik aan de verkeerde kant zit,oei probleem!Intussen tikt de klok verder en ik dien nog helemaal aan de overkant te geraken.Dat wordt wringen,heel de tijd door roep ik "pardon" en wring ik mezelf tussen de massa.Aan de overkant van het plein is het al niet veel beter,en we staan plotseling allemaal stil.Ik zie voor me enkele lopers over de nadarhekken klimmen die het volk moeten scheiden van de vip standen en ik besluit hetzelfde te doen, achterdoor dan maar.Een security man probeert de atleten nog tegen te houden, maar dat baat niet.Met enkele tientallen slagen we erin, achter de vip standen door, toch vooraan te geraken en omstreeks 14u50 sta ik waar ik moet staan.Voor de bogen, maar wel tussen lopers die ook borstnummers hebben rond de 3000.Blijkt nu dat ik ook aan de andere kant had kunnen gaan staan,alle wringwerk is dus voor niks geweest.Eerste minpunt voor de organisatie.Volgend jaar ga ik toch wat vroeger naar de startbox....... Uiteindelijk is het zover ,na de "Brabanconne"klinkt traditiegetrouw een oorverdovend kanonschot en de massa zet zich in beweging.Ik dien nog minstens een half minuutje te wachten vooraleer ik kan beginnen lopen, ik sta toch wat ver naar achter........ Stapvoets gaat het richting chipmatten, waar de "echte" 20km begint , en de tijd begint te lopen.In deze wedstrijd houdt men in de uitslag enkel rekening met de netto gelopen tijd.Na 3 minuten loop ik over de matten, en kan de wedstrijd beginnen.Het zal nog tot de 3de km duren vooraleer ik in mijn eigen tempo zit.Tot daar blijft het slalommen om tragere lopers te ontwijken.De organisatie moet mijns insziens meerdere startvakken voorzien en beter selecteren, een tweede minpunt.Gans de wedstrijd blijf ik opschuiven, dat is dan weer het voordeel van niet te snel te starten, en alnaargelang de kilometers vorderen loop ik beter en beter......Voorbij het klimwerk van het Terkamerenbos laat ik me bollen in de lange afdaling, en haal ik eindelijk enkele bekende streeklopers bij. Aan Jef Claes heb ik een prima "compagnon".Afwisselend doen we een stukje kopwerk, en blijven tientallen atleten inhalen.Voor de eerste keer in lange tijd (andere jaren was ik telkens véél te snel gestart) krijg ik geen dipje op de klim van de Tervurenlaan,integendeel ik ontbind mijn duivels en ga sterk tekeer.Boven aan de obelisk weerklinkt "Beautiful Day" van mijn favoriete groep U2 , en dit doet me nogmaals versnellen.Het laatste stuk ga ik als een gek tekeer, het is alsof ik in de laatste rechte lijn zit van een korte wedstrijd.Een eindsprint doet me nog een tiental atleten inhalen , en ik klok af in 1u18'45"(netto tijd).Later op de avond zie ik op de uitslag een 389ste plaats,schitterend gewoon....Schitterend is ook het resultaat van clubgenoot Maarten Van Der Donck,met een tijd van 1u11'07"en een 74ste plaats.Na de finish pik ik mijn rugzak op in de kleedkamers en haast me naar de bus,om nog enkele lopers te "spotten".Het is vooral uitkijken naar onze vrienden van Oeselgem, en enkel Valerie zal ik zien passeren.Zij finisht in 2u15'34".Intussen is Carine ook reeds voorbij,ze breekt grandioos haar record en eindigt in 1u49'45".Enkele kennissen en vrienden zijn intussen ook de revue gepasseerd en werkcollega Jan De Ceuster heeft ondanks zijn minder goed startnummer een mooie eindtijd laten neerzetten.Onze vriendin Lore is me waarschijnlijk ontgaan,tot ik een onheilspellend sms-je krijg waarin ze meldt dat ze in een hospitaal in Ukkel is opgenomen.Na een val aan km10 blijkt ze ongelukkig op haar elleboog terecht gekomen te zijn,en die is goed verstuikt.Gelukkig voor haar is er geen breuk vastgesteld.Haar echtgenoot Johan finisht in 1u49' , en dat nadat hij de afgelopen week een fietsstage heeft gedaan in de Alpen, straffe prestatie.Later verneem ik dat de lopers die meer dan 1u50" als eindtijd hadden ook aan de aankomst dienden aan te schuiven,dit liep zelfs op tot meer dan 6 minuten, file aan de finishmatten; een derde minpunt voor de organisatie.
Brussel zit vol , en als je het mij vraagt is 28000 de limiet.Volgend jaar heeft de wedstrijd plaats op mijn verjaardag en ben ik bij leven en welzijn terug van de partij.

1 opmerking:

Anoniem zei

Proficiat met jullie tijd, Kasteellopers. Ja, op de site staat mijne tijd op 2u15, maar heb 5min moeten aanschuiven. Dus mag je eigenlijk 5min van afdoen (zeker???). Dat was zeker en vast een minpunt voor Brussel.