zaterdag, april 03, 2010

Droog weer tijdens Kastelenloop Zandhoven.

Na lang twijfelen vanmorgen dan toch maar beslist om te starten in de Kastelenloop in Zandhoven. De tandpijn zeurde heel de dag door(na het verlengd weekend zo snel mogelijk naar de tandarts!) en de moraal stond op een laag pitje. Loopmakker Paul Denolf overtuigde me om toch mee te vertrekken. Eén record werd er vandaag alvast gebroken: om aan een startnummer te geraken moest ik 25 minuten! aanschuiven. Van een slechte entree gesproken: onbegrijpelijk hoe een club zoals Apso (vereniging aangesloten bij de Antwerpse Vriendenclubs) dit zover kan laten komen. Nochtans waren we prima op tijd: 50 minuten voor de start ter plekke, niks op aan te merken. Daar ging mijn opwarming dacht ik , tot de organisatie met de mededeling kwam dat de start 15 minuten verlaat zou worden. Ik kon het niet laten om mijn ongenoegen te uiten, of ik daar spijt van heb achteraf wil ik even in het midden laten. De organisatie kon deze misstap toch nog enigszins goedmaken met een prachtig parcours én een exacte afstand. Na afloop dus toch maar vergevingsgezind zijn. Enfin, na een hectische voorbereiding werd de massa omstreeks 15u15 op gang geschoten. De zon was intussen van de partij en het bleef gedurende de ganse koers droog, gelukkig maar. Een aangename temperatuur ook, ongeveer 13°, april is een goeie maand om te lopen. Vrij rustig gestart , met de eerste twee kilometer in 3'42". De 10km wedstrijd gaat langs de kastelen van Zandhoven en Viersel, met daarbij ook enkele echte mooie natuurwegen, niet echt supersnel, maar ook niet echt zwaar. Daar zorgde de wind wel voor in het eerste gedeelte, naast het Albertkanaal tussen km 4 en 6 stond er een stevige zijwind. Intussen moest ik hard vechten om toch een aanvaardbaar tempo te houden, de tussentijden liegen er niet om (ongeveer 3'54"/km) en het algemeen gevoel ook niet. Dat was zeker niet super, ik zou eerder zeggen: slecht. Op 2km van het einde moest ik passen toen Jef Smits ons groepje uit elkaar trok. Meer zat er vandaag echt niet in. Eindtijd:38'58". Conclusie: de conditie die opgebouwd is de laatste maanden is ver weg.... Reden: niet ver te zoeken denk ik: problemen met de wijsheidstanden. Paul Denolf finishte meer dan 2 minuten voor mij, in normale omstandigheden moet ik zeker in de buurt kunnen zitten. De ontgoocheling is van korte duur, het zal wel terug de goeie richting uit gaan binnen enkele weken. Uiteindelijk ben ik toch tevreden dat ik heb meegedaan, nadien voelde ik me niet echt uitgeput, het is alsof mijn lichaam vandaag niet sneller kon, alsof er een rem op mijn prestatie stond.
Morgen nog een paar kilometertjes uitlopen en dan genieten van de koers van het jaar!

Geen opmerkingen: