woensdag, juni 17, 2009

La Raid des Hautes Fagnes





Nr4 in evenveel weken staat op mijn conto. En wat voor één! Deze mountainbike marathon wordt door insiders de "Hel van Malmedy" genoemd en door heel ervaren bikers als de mooiste, maar ook de zwaarste van de Benelux. Ik had het kunnen weten. Als ik nu ook maar luidop denk aan "Raid des Hautes Fagnes" begint mijne bike te beven en kruipt hij volledig ingeveerd vanzelfs terug in de garage. Was de Ardennen Trophy al straf, dit was nog straffer. Constant steile klimmen en technische afdalingen zodat je nergens kon recupereren. Ik had me ingeschreven voor de 90km. Integenstelling tot het natte, grijze weer in Vlaanderen, starten we onder een helderblauwe hemel en liep de temperatuur tegen de middag op naar 30°C. Van aan de start begonnen we aan een ellenlange klim, eerst op asfalt, vervolgens offroad. Geen file's van in het begin, het kaf (de gasten gelijk ik) was van het koren gescheiden. Uiterste concentratie tijdens de afdalingen en het bleef maar doorgaan. Bij de eerste bevoorradingspost na 19km had ik er welgeteld 2uur over gedaan, wablief 2uur. Dit zou wel eens een lange dag kunnen worden. Terug een steile klim, langs soms steile single tracks vol wortels terug naar beneden. Hier en daar stonden rode vangnetten voor als je bike de afgrond inwilde en jij niet! Met een ei in mijn broek, want je had geen plaats aan de kant om eens je voet te zetten. Eenmaal naar beneden moest je gewoon erdoor, als je dan de hete adem van ervaren bikers in je nek voelt dan breekt het zweet je toch langs alle kanten uit en het was niet van de warmte alleen. Geregeld moesten we door een riviertje rijden, een heerlijke verfrising bij dit warme weer. Halverwege de splitsing tussen de 90 en de 69. Wijzelijk besloten om de kortere afstand te nemen. Herhaaldelijk was het zo steil en technisch dat je te voet van de bike moest en ik niet alleen hoor. Soms zag ik een overmoedige toch proberen al rijdend tussen de boomwortels te laveren, maar enkele meters verder lag die gegarandeerd op zijn smikkel. Tijdens nog zo'n technische steil afdalende single track, kwam een dame dicht in mijn wiel rijden, met de vraag of ze even voorbij mocht. Wablief!, waar ging ik dat doen, ik was al tot het uiterste geconcentreerd om geen stuurfouten te maken en had geen 10cm overschot om uit te wijken. Achter haar riepen een paar Hollanders redelijk brutaal of ik eindelijk wa plaats wilde maken, dat ze de 1ste dame was in wedstrijd. Ik riep terug dat ik toch eerst moest kunnen ook, als er geen plaats is... Toen ik ze eindelijk voorbij kon laten bedankte ze heel vriendelijk, in tegenstelling tot haar arrogante begeleiders die me van de track wilden duwen. De lady bleek Nederlands veldrit kampioene Daphny Vandenbrandt te zijn. Rond de 45km kwamen aan bij de mooie burcht Reinhardstein in Robertville voor een2de bevoorrading. Er begonnen al wat lijken binnen te komen, de warmte en de opeenvolgende hindernissen begonnen hun tol te eisen. Daarna via de stuwdam terug het bos in en weeral zonder recupmomenten naar volgende bevoorradingspost in de steengroeve nabij Malmedy. Nu volgende nog enkele steile klims en dito afdalingen vooraleer terug Malmedy in te duiken. 69.3km en 6u11' later kon ik onder de finishboog eindigen. Bekaf. ergens rond de 420ste geeindigd op een 600-tal. Was het de tol van 4 opeenvolgende weken wedstrijd in combinatie met de warmte, maar ik was meer leeg dan vorige week in de halve triatlon. Conclusie: de zwaarste en meest technische die ik al reed. Nog technischer dan de Houffamarathon, nog zwaarder dan de Ardennen Trophy. Maar de organisatie was wel dik in orde en met een prachtig zomerweertje had ik terug een mooie sportdag gehad. Alleen, doordat zo vaak van de gebruikelijke mountainbike paden wordt afgeweken en wandelpaden worden opgezocht word het voor recreatieve bikers met weinig technische bagage zoals ik heel moeilijk om zo'n tochten met een aanvaardbare snelheid te rijden. En nu op naar nr5, de Triatlon door Brugge, een prachtige afsluiter van het voorseizoen! Supporters: probeer talrijk aanwezig te zijn want de haast voltallige club is aanwezig. Met aankomst op de grote markt en 2 reuzeschermen kan je alles gemakkelijk live volgen.

Geen opmerkingen: