zaterdag, januari 26, 2008

Eerste lange duurloop richting marathon.

Vandaag onder een stralend winterzonnetje een duurloop afgewerkt van 2 uur. Dat was héél lang geleden, en dan is het niet meer dan normaal dat de spieren het laatste half uur een beetje weerspannig waren. Nochtans vlotte het vrij goed van in het begin. Langs het Albertkanaal tussen Grobbendonk en Herentals waaide de wind bovendien in mijn voordeel en de zon deed de rest. Dit deed me onmiddellijk denken aan de zomer en de mooie fietsavonden die je langs deze waterkant kan maken bij mooi weer. Een verademing na al de regen die ik de laatste week moest trotseren tijdens mijn fietstochtjes naar het werk en terug. Traag en geduldig werk ik terug aan de opbouw van de conditie, er is nog wel een lange weg te gaan, maar het goeie gevoel is er terug. Alleen sputterden de beenspieren wat tegen van zodra de teller boven de 20km ging. Nadien was het dan genieten van de zachte bank in de woonkamer en de demonstratie van Niels Albert op het wk cyclocross. Over drie weken is dit wielercircus te gast in mijn achtertuin. Ik ruik nu de geur van de hamburgers reeds.... Gisteren heb ik nog eens een investering gedaan voor de sport. Ik bestelde me een Garmin Forerunner 305, na dagen van aarzelen; want eigenlijk is deze gps in polshorlogeformaat een hebbedingetje , maar toch handig om te checken aan welke snelheid en tempo je loopt. Ik had reeds enige ervaring met deze metingen aan de hand van een Polar horloge met "footpod" , zo'n ding dat je tussen de veters van je schoenen bevestigd, en dan eerst moet ijken vooraleer je het kan gebruiken. Ik ondervond echter één groot nadeel : bij het wisselen van schoenen klopte de afstand totaal niet meer en moest je de "muis" opnieuw afstellen. Na veel lectuur doorgenomen te hebben en ervaring opgevangen ben ik overtuigd van het succes van de Forerunner. Horloge aan de pols en lopen maar.... Nu kan ik bij wijze van spreken elk paadje indraaien zonder me nadien af te vragen hoeveel en hoe snel ik nu exact gelopen heb. En het ding wordt ook erg handig bij de tempotrainingen die eraan komen.
Rustig verder opbouwen is de boodschap.

Geen opmerkingen: