zaterdag, augustus 04, 2007

Sporttest en 2 uur van Herentals

Lang leve de zomer. Afgelopen woensdagavond deed ik een lactaattest op de atletiekpiste in Mol met het oog op een najaarsmarathon. Na 4 x 2000m en een 600m aan topsnelheid werd de test afgesloten.Het resultaat zal er begin volgende week zijn.

Gisteren startte ik voor de eerste keer in het loopcriterium "2uur van Hertals". Dit is een 2 uur durende loopwedstrijd op het parcours van het "Tour criterium" door de belangrijkste straten van de stad. Een zeer tof initiatief,aangezien er ook allerhande nevenactiviteiten plaatsvinden waardoor er veel volk aanwezig is. Je kan naar keuze rondjes lopen van 1,8 of 1,1km. De bedoeling is om zoveel mogelijk afstand af te leggen in 2uur tijd. Niet iedereen loopt de volle 2 uur , je kan vroeger stoppen, of later beginnen , alles wordt geregistreerd aan de hand van een chip. Zoals ik al vermeldde, een tof loopgebeuren , iets anders dan een gewone loopwedstrijd. Aangezien ik twee dagen voordien nog de sporttest had gedaan , en de laatste weken niet veel kilometers heb gelopen , was ik van plan om geen gekke dingen te doen. Mijn enige betrachting was om de twee uur vol te maken. Het eerste uur hield ik me gedeisd in een groepje dat een tempo liep van iets meer dan 13km/u. De waterstraal van de lokale brandweer deed elke ronde meer dan deugd bij het warme weer. Intussen zat de sfeer er goed in , en werden de lopers luid aangemoedigd. Na iets meer dan één uur besloot ik om het tempo op te drijven , alles verliep nog vlot. Samen met loopmaatje Koen Willemsen ging het tempo omhoog. We bleven kiezen voor het rondje van 1,8km en de tussentijden per ronde zakten van rond de 8 minuten naar iets meer dan 7 minuten . Een serieuze versnelling dus .Het laatste half uur haalden we eruit wat er nog in zat. Op het snelle stratenparcours begonnen de kuiten lichtjes te verstijven , doch dit weerhield me niet van de laatste grote ronde als snelste te houden (7'13").
Om alles goed laten uit te komen , en zoveel mogelijk kilometers te doen, hield ik twee kleine rondjes als laatst. Uiteindelijk haalde ik iets meer dan 28km , in 1u58'13". Dat wil dus ook zeggen dat we het tweede uur tegen bijna 15km/u afhaspelden. Vanwege de weinige kilometers de laatste weken en maanden , een schitterend resultaat! Moe was ik wel na de finish. Carine liep in 1u57'02" iets meer dan 22km; ook zeer mooi. Een prachtige avondloop , zeker voor herhaling vatbaar. De volledige uitslagen kan je vinden op www.herentalsfeest.be.
Vandaag ging ik de beentjes losrijden met de fiets en stond een trip naar Scherpenheuvel op het programma.

Geen opmerkingen: