zaterdag, januari 23, 2010

Minder talent= minderwaardig?

Met dit bericht wil ik reageren op een artikel van Peter De Vocht in Atletiekleven van deze maand.Voor wie Peter niet moest kennen, hij werd ondermeer als senior drie keer Belgisch kampioen(10.000m en marathon), een respectabele loper dus.Van zo iemand verwacht je ook stimulatie en waardering voor andermans prestatie. En daar wringt het schoentje net.In het bewuste artikel heeft Peter het over de inflatie en teloorgang van het niveau van Belgische en Provinciale kampioenschappen in de atletiek. Hij heeft gelijk wanneer hij aanhaalt dat die niet meer op het niveau zijn van zoveel jaren geleden.Dat ligt inderdaad aan de atleten zelf die voor de medailles steeds minder interesse hebben.Atletiek blijft echter een veelbeoefende en moeilijke sport met tal van disciplines. Hij heeft ook een punt dat "onze" sport te weinig aandacht krijgt in de media.De kranten schrijven bladzijden vol over voetbal in de lagere afdelingen met vandaag als absoluut dieptepunt het bericht dat vierdeprovincialer Wechelderzande dit weekend twee spelers moet missen omdat ze met skiverlof zijn! . Maar helaas gaat Peter een beetje te ver in zijn artikel. Doordat er minder belangstelling is voor de diverse kampioenschappen worden er al eens "mindere goden" beloond met een titel. Peter noemt deze categorie van atleten in het artikel "toevallige deelnemers of platte opportunisten". Wel, beste Peter: ikzelf beoefen de atletieksport bijna 34 jaar , heb in mijn eerste 32 jaar nooit een titel kunnen bemachtigen, alhoewel ik buiten mijn druk werk- en gezinsleven uren per week trainde en nog doe, tot ik twee jaar geleden in Merksem provinciaal kampioen werd op de 10.000 meter bij de masters M40, een bekroning voor mezelf. Er waren twee lopers in mijn categorie, weinig nietwaar. Dat laatste kan me eerlijk gezegd niet deren, de afwezigen hebben ongelijk, laten we het daar maar op houden. Ik was wel enorm fier op mezelf en op de atletiekclub waar ik voor loop, die me voor de titel later op het jaar gehuldigd heeft. Deze "platte opportunisten" verdienen dus respect. Ik wil eindigen met alle lopers van alle niveaus veel succes toe te wensen in de doelen die ze nastreven, of ze nu aan 3, 4, 5, 6 of 7 minuten per kilometer lopen.

1 opmerking:

Johan zei

goed gezegd dirk!!!!