zaterdag, januari 23, 2010

Lier: twee wedstrijdhelften in zelfde tijd.


Vrij goed weer vandaag om de eerste koers van het nieuwe jaar aan te vatten. In Lier vond de 3de wedstrijd plaats van de winterse Natuurlopen. Na lang twijfelen besliste ik gisteren om te kiezen voor de halve marathon. Er waren namelijk nog een beetje twijfels over de fysieke conditie en het was bijna een vol jaar geleden sinds mijn laatste 21,1km. 4° bij de start en veel volk op de atletiekpiste in de Pallieterstad. Misschien een beetje te fris voor een toptijd, maar er stond bijna geen wind, een meevaller dus op de Netedijken. Doelstelling was lopen aan 15km/u, omgerekend is dat 4'00"/km, wat zou neerkomen op een eindtijd in de buurt van 1u24'25". Veel bekend volk, het deed deugd om nog eens onder de lopers te zijn! Zo ook Valerie en Danny, onze sympathieke kennissen van Overmere en Markegem, volop onderweg naar Rotterdam in april. Zij gingen ook van start op de langste afstand, en morgen staat voor hun de Leffeloop in Waregem op het programma. Kilometers malen is belangrijk in de aanloop naar een marathon. Het werd ook een prettig weerzien met Paul Celis uit Nijlen, een echte doorwinterde loper, waar we vorige zomer toevallig een weekje samen met verbroederden in de Val Di Sole in Italië. Paul stond scherp, en was na een marathon vorige week ook in Lier weer paraat.
Terug naar mijn eigen wedstrijd: Er was toch een beetje nervositeit te bespeuren net voor de start, vooral dan omdat ik niet wist wat uiteindelijk het resultaat ging zijn. Rustig beginnen dus, in een vrij omvangrijke groep en doortocht na 5km in 19'54". Een paar kilometer verder bleven we nog met een viertal over, waaronder ook topmaster Jef Somers. Op het tien kilometerpunt klokte de chrono af op 39'31", goed op schema en nog altijd met de vingers in de neus. Tijd voor een inhaalmanoeuvre, twee vluchters werden op iets meer dan een kilometer bijgebeend, km 13 was dan ook de snelste in 3'47". Het stuk parcours aan het sas van Duffel vervloek ik al jaren, vooral de steile klim op de dijk ernaast. Ritme gebroken, een stukje cross in een stratenloop. De laatste 5km gaan dan naast de Nete richting finish. Tijd om te versnellen, de tussentijden liegen er niet om, variërend tussen de 3'51" en 3'55". In het verleden kon ik wel eens een "patatteke" krijgen in de laatste 6km, door de behoudende start bleef het dipje(voorlopig)uit. Alle respect voor mijn medevluchters trouwens, alhoewel er ook deze keer weer enkele "slepers" bij waren. Nog anderhalve kilometer te gaan en net nu beginnen de benen tegen te spartelen. Alles doet pijn, het is werken geblazen. Iets verder ben ik de dupe van een "incident". We lopen langs links, uiteraard aan de binnenkant van de (verkeersvrije) Netedijk , ikzelf op kop, uit de verte komen er een viertal wielertoeristen aan. Eentje ervan is een koppig bazeke, hij wil een botsing uitlokken(terwijl er nog drie meter plaats is op de weg!) en net voor mijn neus zwenkt hij toch nog weg. Ikzelf de kant in, vloekend(je zou voor minder), die f****** wielertoerist nodig ik uit om ook eens mee te lopen. Weg ritme, en iets later ook weg vluchtgezellen. Na 20km is dat effe balen, het euvel ben ik vrij snel vergeten. Finish in officieus 1u23'24", mooie tijd.Even ben ik overtuigd van een "Negative Split", blijkt nadien dat de tweede wedstrijdhelft even snel was dan de eerste. Gezelligheid troef nadien in de kantine aan de piste. Om te besluiten nog even dit statistiekje: dit was mijn 40ste halve marathon, hij komt op de 12de plaats in die rangschikking.(fotobron: "Lier in Beeld")

1 opmerking:

Valerie zei

inderdaad het was een leuk "weer zien" :-)