maandag, mei 25, 2009

Poldertriathlon




Voila, mijn eerste triathlonwedstrijd van het seizoen zit erop. Met de kwart afstand in de Oostkerkse polders werd het nog een taaie brok. Zwemmen bestond uit 700m in de Damse vaart, daarop 38.5km fietsen (stayeren toegelaten) over 5ronden, als afsluiter 11.2km lopen in 3ronden en een totaal aantal van 323 triatleten. Over het zwemmen ben ik heel tevreden. Er waren 4 waves die om het kwartier mochten starten. Ik was in wave 4 ingedeeld. Het water voelde behoorlijk fris aan met een 14graden (in het zwembad is dit 28gr). Maar eenmaal op weg viel het nog mee. Ik kon een vlot armtempo ronddraaien en kwam zowaar in 3de positie uit het water. Kurt merkte sarcastisch op dat dit veel over het niveau van de wave zei, maar als ik een 65ste stek haal overall en "slechts" 2'31" moet toegeven op de snelste zwemmer is dit voor mijn normen goed. Vooral als je een paar jaar terug nog maar amper vooruit geraakte. Met dank aan zwemtrainster Stefanie! Een vlugge wissel en als 2de het fietsenpark verlaten. Ik voelde al dat de wind vrij spel had in de vlakke polders. Dat werd beuken geblazen. Halverwege de 1ste ronde kon ik invoegen in een groepje uit wave1 (de snelle mannen) Het tempo lag echter dermate hoog dat ik na een paar bochten uit de wielen werd gereden. Een gat van 5m kreeg ik aan een tempo van 40/u niet dicht. De volgende ronde werd ik bijgehaald door een groep uit wave3 met clubgenoot Chris. In die groep kon ik wel standhouden, zij het wel dat Chris een paar maal voor mij het gat geeft dichtgereden na wat bochten of ik was er weer uit. Merci Chris! Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door Chris zijn fiets- en nog meer zijn loop niveau. Is het zwemmen iets minder voor hem, het word ruimschoots gecompenseerd door fietsen en lopen. De laatste fietsronde terug alleen moeten rijden, wave 3 was begonnen aan het lopen en ik reed vooraan in wave 4. Na het afwerken van de 2de wissel lag ik nog in 5de positie van mijn wave (voor wat het waard was). Maar nu begon de calvarietocht. Steken in de zij, ik was verplicht om geregeld een stukje te wandelen, maar iedere keer dat ik terug op tempo begon te lopen, kwamen de steken terug. Dit geeft de halve loopafstand geduurd. Een volgende blunder was dat ik, om een snelle wissel te doen, geen sokken had aangetrokken. Met kanjers van open blaren tot gevolg. Pijnlijk om zo de laatste ronde te moeten lopen. De laatste honderden meters kreeg ik mijn schoonbroer in het vizier die een kwartier eerder was mogen starten. Eigenlijk was het een wedstrijd in de wedstrijd want ik wilde de 15' voorsprong die hij had, door in wave 3 te starten, goed maken. Hij had me echter ook opgemerkt en verhoogde zijn tempo, zodat ik op 26" strandde. Al bij al ben ik tevreden met een tijd van 2u26' en een 189ste plaats overall. Heel goed gezwommen, goed gefietst, snelle wissels maar een zeer zwakke looptijd, dit moet zeker 7à8 minuten vlugger kunnen. Bruno van het Rat Race Team Oudenaarde was heel sterk met een 35ste plaats in 2u03'. Evelyn voor haar debuut als triatlete ook als de 14de dame en een tijd van 2u32'. Chris finishte in 2u17' als 121ste en schoonbroer Lourens verrastte ons bij zijn debuut op de kwart als 273ste in 2u41'. Wat hebben we geleerd vandaag. Ten eerste, nooit lopen zonder kousen. Ten tweede, een opzetstuurtje tijdens een stayer kan geen kwaad, zeker met die wind. Ten derde bochtenwerk zal moeten bijgeschaafd worden wil ik niet van mijn sokken gereden worden in een stayerwedstrijd. Bij deze dank aan de opgekomen supporters en vooral ook aan trainster Stefanie voor haar aanwezigheid aan de zijlijn. Dit was de 1ste wedstrijd van 5 opvolgende weken. Volgende week is het de MTB marathon de Ardennen Trophy in Theux.

Geen opmerkingen: