zondag, april 15, 2007

Slijtageslag in Rotterdam.

Temperaturen die in de namiddag oplopen tot 28° in de schaduw..... Kort na 14u besliste de organisatie dat de marathon wordt gestaakt , de atleten die aan km30 nog niet gepasseerd waren dienden de wedstrijd te verlaten wegens onverantwoord, bovendien waren er geen drinkbekers water meer beschikbaar bij de drankposten, niet te doen om verder te lopen. Mijn vrouw Carine en onze Westvlaamse vrienden Lore en Johan waren ook de dupe van deze maatregel.Carine had al de intentie om te stoppen , vanwege vermoeidheid en té warm.....

Na drie maanden van training stond dus vandaag de Rotterdam marathon op het programma. Ik had me voorgenomen vanwege de voorspelde temperaturen niet te snel te starten. Maar zoals altijd gaat het in den beginne vlot , en dus liep ik dan toch maar op een schema van ongeveer 2u57'(4'10"/km). Al na 10km begonnen de eerste tekenen van vermoeidheid zich te doen gevoelen.Vooral de kuiten wilden niet goed mee , ondanks het vele drinken aan de posten. Een al wat oudere noorderbuur hoorde ik langs de kant van de weg zeggen "nou lekker weertje vandaag om te hardlopen" , ?? rare jongens , die Hollanders... De tussentijd halfweg was nog vrij goed , net binnen de 1u30' , mmmm , zou ik dit wel kunnen houden? Intussen was het wel duidelijk dat het smoorheet was op sommige plaatsen. Weinig beschutting zorgden voor 37°C in de zon. Mijn twee extra bevoorraders met water , Chris en Jan , leverden prima werk. Op een drietal plaatsen stonden zij klaar met extra vocht. De helft werd over het hoofd gekieperd , de andere helft verdween eventjes in de maag. Km27 , de Erasmusbrug voor de tweede keer , man, wat een zwaar klimmetje was me dat geworden... Voor de eerste keer een tik. Het verval zette zich langzaam maar zeker verder in . Na elke bevoorradingspost was er wel eventjes een korte opflakkering , maar lang duurde dit niet. Km 32 , Kralingse bos , eindelijk een beetje schaduw, niet voor lang echter , de laatste 7km werden afgelegd in een verzengende hitte. Het was dan ook bijna 14u in de namiddag. Toen kreeg ik pas echt een patat , die vreemd genoeg maar 4km duurde. Oei, oei zombieachtig keek ik op mijn horloge , 5'50"/km, wat een klop. Ik bleef wel altijd lopen... Ook al een prestatie op zich. Echter aan 40km kwam ik er vreemd genoeg terug door, na een echt wel koude douche , die wonderen deed... In de laatste rechte lijn stond Carine nog te supporteren , nadat zij dus was uitgestapt. Uiteindelijk finishte ik in 3u19' op een mooie 395ste plaats.Nog geen honderdvijftig lopers raakten onder de drie uur. Ontgoocheld ? Niet echt , vanwege moed en doorzettingsvermogen. Teleurgesteld? Misschien , te snel gestart.... Maar wat zou dat uitgemaakt hebben in de eindafrekening ? Drie, vier minuten? Ik heb me in ieder geval niet "perte totale" gelopen. Nog een dank aan de supporters , Valerie (mooie foto's genomen meiske , Lourens en Annemie en kids. Onze Westvlaamse vrienden waren weer zeer aangenaam gezelschap , maar beiden waren toch licht ontgoocheld vanwege de vroegtijdige stopzetting. Op naar de volgende , zeker???

1 opmerking:

Anoniem zei

Voor de supporters was het ook warm hoor! Al moet ik toegeven dat lopen natuurlijk iets zwaarder is dan wandelen en foto's nemen in zo'n hitte. Proficiat met jou tijd!