zaterdag, maart 03, 2007

Apocalyptische weersomstandigheden in Eersel

Regen,stevige wind en een temperatuur van amper 6° maakten van de halve marathon in het Nederlandse Eersel een zware wedstrijd. De regen die zaterdagochtend in de Kempen neerviel schoof tegen 11u op naar het Oosten en teisterde de meer dan 100 lopers gedurende de ganse race. De halve marathon , die uitgetekend is over twee ronden van 10,5km gaat voornamelijk langs zeer rustige wegen en een heel stuk op een prachtig fietspad door de bossen en langs heidegebied. Veel tijd om te genieten van de mooie natuur was er niet. Na een matige start (3'48"in de eerste km) nestelde ik me in het derde groepje (een tiental atleten) , kwestie van niet alleen te lopen tegen de natuurelementen. Het tempo lag niet te hoog de eerste 5km (doortocht 19'49") wat vooral te maken had met de hevige tegenwind gedurende het wedstrijdbegin. Het werd een verhaal zoals de "10 kleine negertjes" , één voor één haakten er lopers af in onze groep. Mede door de onvoorspelbare wind werden de kilometers zeer onregelmatig afgelegd. Tussentijd na 10km : 39'13". Met vijf atleten gingen we de laatste ronde in , en na de laatste bevoorrading kwam de wedstrijd in zijn beslissende plooi. Ik was toen nog in strijd voor de 8ste plaats (overall) maar loste de laatste 3km nog van mijn twee overblijvende medegezellen. Vooraf startte ik echter met veel vraagtekens , na twee vermoeiende trainingsweken bouwde ik pas vanaf donderdag een beetje af naar deze koers , en blijkbaar was de vermoeidheid toch niet zo groot als ik vooraf vreesde. Reken daarbij de ondankbare weersomstandigheden ,dan mag ik zeer tevreden zijn met een tijd van 1u22'45". De tweede wedstrijdhelft werd exact evensnel gelopen als de eerste , de voorbije trainingen hebben er dus voor gezorgd dat ik niet stilviel naar het einde toe. Medegezel Koen Willemsen werd winnaar van de kwartmarathon over 10,5km. Ik eindigde als 10de in totaal op de halve marathon . Mooie plaatsen om terug mee naar België te nemen. Drie uur later werd Tia Hellebaut (2m05 !!) Europees kampioen indoor . Het werd een mooie atletiekdag .
Tussentijden halve marathon Eersel :
5km: 19'49"
10km : 39'13"
15km: 58'50"
20km: 1u18'15"
21,1km : 1u22'45"

1 opmerking:

Anoniem zei

Dirk, ik ben zaterdagvoormiddag even gaan loslopen en op momenten dat de wind in volle hevigheid waaide, kwam ik haast geen meter vooruit. Ik weet niet of de omstandigheden in Eersel dezelfde waren, maar erg verschillend zullen ze allicht toch niet geweest zijn. In dat geval is je 1.22 een zeer knappe tijd, die het beste laat vermoeden voor Rotterdam. Veel succes nog met je verdere voorbereiding!

Maarten