zondag, oktober 15, 2006

Pistewedstrijd én cross op één weekend

Het werd een mooi weekend , dat van 14 en 15 oktober. Zaterdag naar Alken om met 7 Ac Herentals clubgenoten te starten in een ongewone afstand : 2 Engelse mijl (3,218km). Dit is echt de laatste outdoormeeting van het seizoen. Vooraf was moeilijk te voorspellen welke tijd ik hierop waard was , rond de 11'20" zou al goed zijn. Na de zware halve marathon van vorige week , had ik me toch enkele dagen relatieve rust voorgenomen. Dit was geen overbodige luxe, want na Eindhoven zat ik wel wat op het tandvlees. Een baanwedstrijd is andere koek. Bij de start maakte ik al een serieuze "benjamin" fout. Ik zette mezelf in de binnenbaan , maar achter enkele oudere veteranen , met als gevolg dat ik zeer slecht weg was. De "vogels" waar ik bij moest zijn , waren al bijna gaan vliegen, en na 100 meter diende ik met een tussensprint de verloren 10 meter goed te maken. Van in het begin stevig de beuk erin , dat is een 3km wedstrijd. Clubgenoten Koen Willemsen en René Jacobs zaten onmiddellijk in mijn spoor. Er stond een stevige oostenwind , die de koers alleen maar zwaarder maakte. Tot mijn grote verbazing volgde mijn grootste "concurrent" van de afgelopen weken , Paul Denolf niet direct. Hij had de afgelopen dagen stevig getraind en zou op respectabele afstand eindigen. Op 800 meter van het einde dienden ook de twee voorgenoemde ploegmaats af te haken , en eindigde ik in een mooie 11'13" op de 9de plaats. (17 aangekomen lopers). Niet slecht , want ik liep op "gewone loopschoenen" , en dat geeft toch een nadeel ten opzichte van spikes. De dag daarop stond er een "oefencross" van Ac Herentals op het programma. Het woord oefencross kan vanuit twee verschillende ooghoeken bekeken worden , sommige deelnemers komen echt "trainen" en er zijn er ook bij die deze veldloop als een wedstrijd beschouwen. Voor mij was het vooral de bedoeling om te kijken in hoeverre ik was gerecupereerd van gisteren. In Lichtaart werd ons een lichtlopend grasparcours voorgeschoteld , helemaal mijn ding . De 7,85km werd omstreeks 15u15 op gang geschoten , en al onmiddellijk vertrok er een groepje met de beste seniors van de club vooraan. Ik mee in de clinch vooraan , en dat was niet te hoog gegrepen. Nu moet ik wel zeggen dat ik het vijftal (Tom Van Rooy, Bart Lieckens,Nick Renders,Gunter Keepers en Tom Steenackers) niet de baas kan , maar dat is dan weer het voordeel van een oefencross , de eerste kilometers wordt er niet echt doorgelopen. Door mee te gaan met de kopgroep liep de rest van het deelnemersveld al snel op achterstand. Ook Paul Denolf , die niet meer zou terugkomen. De 2 eerstgenoemde van het vijftal waren al snel gaan vliegen (ze zijn dan ook bij de top en subtop in België) , maar bij de andere drie lopers bleef ik vlot bij. Enorm goed voor de "moral" , dat kan ik wel zeggen. Het tempo werd stevig onderhouden , en in de laatste ronde moest ik wel passen op een demarrage van mijn jongere opponenten. Zeer verdienstelijk eindigde ik zesde , en de 2 mijl wedstrijd zat niet echt meer in de benen. Een zeer geslaagd weekend , dat kan ik wel stellen als eindconclusie.

Geen opmerkingen: