woensdag, december 28, 2005

Overzicht 2005

Na een zeer succesvol 2004 (marathonrecord en twee overwinningen) werd het zeer moeilijk om in 2005 evengoed te doen. Enkele lichamelijke problemen in het begin van dit jaar (rugklachten,blessure aan de voet en de kuit) zorgden ervoor dat ik met het vooruitzicht op de geplande marathon geen voorbereidingswedstrijden kon afwerken. De marathon van Londen werd dan ook de eerste wedstrijd van 2005 , en dat kon ik in levende lijve meemaken op 17 april , met een prachtstart in Greenwich park, en als hoogtepunten de doortocht op Tower Bridge, en de aankomst aan Buckingham Palace. Nooit tevoren zo een ambiance meegemaakt met een massa mensen langs de weg. Het mooie lenteweer zat er zeker voor iets tussen. De eindtijd was matig (3u17), maar dat had dan weer te maken met de gebrekkige voorbereiding.Langs de andere kant werd het een marathon om nooit meer te vergeten, de meest plezante die ik tot dan toe ooit heb gelopen. Het werd tevens mijn laatste wedstrijd als senior. In mei bereikte ik de "masterleeftijd" , en liep ik enkele dagen later de 20km van Brussel. Intussen had ik wel de koersfiets van de haak gehaald, met het oog op enkele duatlons, die ik meedeed in Geel en Tongerlo. Die laatste was een zware dobber, tijdens het fietsen blokkeerden mijn twee kuiten , en moest ik even passen. Uiteindelijk werd een mooie 47ste plaats uit de brand gesleept. Na een welverdiende vakantie (met de beklimming van de Mont Ventoux) , zette ik in augustus alles terug op het lopen. Een goeie tijd op de 5000m in Herentals moest me klaarmaken voor de zware 10 mijl in Anzegem , genaamd "Dwars door Grijsloke". Daar liep ik tot dan toe mijn beste race van het jaar , met een mooie 29ste plaats. Een goeie tijd hoopte ik de week daarop ook neer te zetten op een 10000 meter in Beveren , maar dit werd een echte ontgoocheling, waarschijnlijk zat de "klimkoers" van de "Vlaanders" nog in de benen. Dan maar alles op het begin van het crosseizoen gezet, een ideale voorbereiding op een voorjaarsmarathon in 2006. Intussen startte ik ook nog (half ziek) in de halve marathon van de kust , waar inderdaad de wind 3/4de van de wedstrijd in de rug blaast.
De voorbereidingswedstrijden in oktober gingen goed , en de eerste grote cross (Bonheiden) werd dan ook een voltreffer. In Kessel de week daarop bevestigde ik de goeie conditie , maar twee weken later , op een onwaarschijnlijk onderbesneeuwd zwaar parcours in Arendonk ging het al heel wat minder. Even was er nog paniek , pijn aan de kuit deed een zware blessure vermoeden , maar na twee weken rust en de nodige onderzoeken bleek alles zo goed als genezen. Die twee weken rust deden me goed, want in de laatste wedstrijd van het jaar liep ik de pannen van het dak in Herenthout. Intussen zit het jaar erop , en kan ik beginnen aan een jubileumjaar. Op 14 maart 2006 zal het precies 30 jaar geleden zijn dat ik als kleine snaak van net geen elf jaar mijn eerste crossje liep in Wechelderzande. Ik wens voor u allen : een gezond , blessurevrij en plezant sport- en loopjaar 2006 !

Geen opmerkingen: