zaterdag, februari 28, 2009

Dip na 15km in Eersel.


Na enkele stevige trainingsweken stond vandaag de halve marathon van Eersel op het programma. In de eerste plaats een voorbereidingswedstrijd voor Utrecht, maar stiekem hoop je toch op een goeie prestatie, zeker met de goeie trainingen van de voorbije weken. Het is een zware race geworden. Bijna 10°C bij de start en een matige wind, vrij goeie weersomstandigheden dus. Het parcours van deze "Jan Kolenloop" gaat grotendeels over (verharde)natuurwegen, en een niet zo makkelijk stuk over betonklinkers. Een beetje vals plat zat er ook bij,maar dat speelde echter geen grote rol. Na de start viel ik al vrij vlug in een mooi groepje van een tiental lopers, waar reeds na een vijftal kilometer enkele afvallers vielen te noteren. Het tempo kon ik vrij goed aan, net onder de 4'00"/km met uitschieters tot 3'55"en 3'52". Toch wel handig , zo'n Garmin Forerunner.........
In het laatste deel van de eerste ronde speelde de wind een beetje parten, en bij de passage halfweg verloor ik bij de bevoorradingspost even het "gevoel" met de groep, het kostte me toch krachten om terug bij te geraken. De hartslag lag de hele tijd net boven het overslagpunt , met pieken tot 176. Tot de 15de kilometer... Op een zandstuk bij het opdraaien van het fietspad stokte alles.. Geen tempo meer in te krijgen en definitief gelost uit het mooie groepje dat nog een man of zes sterk was. Twee kilometer moest ik "zwemmen" een gevecht tegen mezelf. Het tempo zakte terug naar 4'23"... De laatste vier kilometer haalde ik nog eens alle moed boven om de schade proberen te beperken , maar sneller dan 4'10"/km raakte ik niet meer. De tank was leeg. Intussen was collega Paul Denolf uit het gezichtsveld verdwenen, terwijl ik nog tot halfweg met het idee speelde om naar dat groepje toe te lopen in de laatste 5km. Noppes dus. Nog enkele plaatsen verloren in de laatste 3000 meter, resultaat 4de bij de M35(weer net naast het podium)en 25ste in totaal(128 aangekomen mannen). Tijd: 1u25'. Teleurstelling was mijn eerste idee, maar al snel kwam het besef dat een toptijd na deze trainingsweken er niet kon inzitten. Paul Denolf finishte in 1u22'31" en werd daarmee derde bij de M45. Vrouwtje Carine had voor de 5km gekozen en ze finishte bij de dames op de 1ste plaats! Ze zal echter passen voor een voorjaarsmarathon , vanwege te lange inactiviteit (griep en rugproblemen). Algemene winnaar op de halve marathon werd Erik Caluwaerts uit Lier in 1u15'35". Lillenaar Koen Willemsen won de 10km.(foto: dank aan atletiekvereniging DES)

1 opmerking:

Anoniem zei

Proficiat Carine met je ereplaats :-)
En ook een proficiat aan jou Dirk. Het is niet omdat je net een podiumplaats mist dat je geen gelukwens mag hebben :-)