zondag, september 24, 2006

Revanche in Dilbeek !

Op zaterdag 23 september stond het provinciaal kampioenschap 10000m van Vlaams Brabant en Antwerpen in Dilbeek op het programma. Niet dat ik hoge verwachtingen had (zeker niet na de uurloop van vorige week) maar reeds enkele weken terug had ik me voorgenomen om toch mee te doen . Het voornaamste doel was om de 10000m (tussen) tijd van vorige week te verbeteren. Met enkele Vorselaarse loopvrienden (Paul Denolf en René en Stijn Jacobs) reden we dus naar de rand van onze hoofdstad. Omstreeks 19u werd de 1ste reeks op gang geschoten (seniors , M35 en M40) , ik dus weer met de jonge gasten op stap. Bijna windstil en een beetje minder drukkend warm dan vorige week , wat bevorderlijk kon zijn voor een mooie prestatie. In mijn leeftijdscategorie (M40) was er maar één concurrent voor de titel , de conclusie is dus nog maar eens dat het lange afstandsgebeuren op de piste niet populair meer is. Bart Heylen van AVZK is een haalbare kaart, maar een gesprekje voor de wedstrijd leerde me vlug dat Bart in de vorm van zijn leven verkeerde , en ik met mijn dipje van vorige week dus niet. Na een snelle start (eerste km in 3'30") liet ik Bart even verder gaan. Het tempo lag iets te hoog , en in mijn achterhoofd leek een goeie tijd van belang , dus als ik niet tegen "de muur" wou lopen , was eigen tempo lopen de boodschap. De eerste 5km gingen opvallend vlot (doortocht 18'24") en tot mijn grote verbazing liep mijn concurrent niet verder uit , integendeel , Bart bleef hangen op 50 a 60m . Als ik dit geweten had , dan was ik misschien toch beter in zijn spoor meegegaan. De moeilijkste periode in de koers kwam eraan (km 7 en 8) en punt was nu van verstand even op "nul" te zetten en alleen maar zo snel mogelijk te lopen. Vooraf had ik mezelf als doel gesteld om 37'30" te lopen (exact tegen 16km/u) en zelfs in deze faze van de wedstrijd lag ik nog altijd voor op dit schema. De provinciale titel kon ik wel vergeten , het "gat" naar mijn voorganger kreeg ik niet meer dicht. Nog een laatste spurt (of iets wat daar op leek) en top : 37'24"21 eindtijd. Niet slecht , was mijn eerste idee , zelfs mijn beste master 10000m tijd tot nu toe. Maar iets later kwam toch het besef dat ik misschien had kunnen meedingen naar de provinciale titel , des te meer omdat het verschil met Bart Heylen steeds 70 a 80 meter bleef , 18" kwam ik tekort , maar een algemeen tevredenheidsgevoel overheerste toch. Ook mijn medereizigers waren tevreden , met een persoonlijk record voor Stijn , een zoveelste titel voor René in zijn categorie en een mooie tijd voor Paul Denolf. We keerden omstreeks 22u tevreden huiswaarts .

Geen opmerkingen: