donderdag, augustus 26, 2010

Bijna ideale 5000 meter in Tongerlo.

Veel volk gisteren op de Achl meeting in Tongerlo. Liefst 31 kandidaten voor de afsluitende 5000 meter en dus twee reeksen. Voor mezelf weer een baanwedstrijd vol vraagtekens. Met het opdrijven van de kilometers was ik lang niet zeker van mezelf en stelde het doel niet te hoog. Een tijd onder de 18 minuten zou zeer goed zijn. Ideale wedstrijd, want Bart Lieckens ging hazen voor zijn zus Vicky om onder die 18 minuten grens te blijven. En zo geschiedde, na een zenuwachtige openingsronde (altijd terug een beetje wennen) zette ik me in het spoor van Bart en Vicky. De rondetijden moesten worden afgehaspeld in 1'26" om het beoogde doel te halen. Halfweg goed op schema, zelfs enkele seconden voorop. Ik had een plannetje in mijn hoofd om de laatste 2000 meter een versnelling te plaatsen, maar dat zat er zeker niet in. Volgen was het maximum en de laatste ronde moest ik er weer aan geloven. Enkele meters gelost en in de laatste rechte lijn een snelle Jelle Van De Gender die er nog op en over spurtte. Toch een zeer goeie eindtijd voor mezelf: 17'51"54. Als het helemaal windstil had geweest zat er allicht nog meer in. Aan het weer lag het zeker niet, naast de zwakke wind stond er een aangename temperatuur en regende het zachtjes. Bijna ideaal dus. Bij het verdiepen in de statistieken toch mijn tweede beste tijd ooit op een 5000 meter. Het record van 17'16" uit 2001 blijft ver buiten schot, maar ik deed toch 1 seconde beter dan mijn 2de tijd uit 2005. De beste masterchrono tot nog toe op de 5km dus. 2010 werd een prettig weerzien met de baan, na enkele magere jaren. Dit was reeds mijn zesde wedstrijd op het ovaal dit jaar. Het jaareinde is nog ver weg, maar toch al één voornemen voor 2011: volgend jaar ga ik nog meer voor de baanwedstrijden, tijden blijven eeuwig staan. Ik zal me wel een goeie wedstrijdschoen moeten zoeken, want "gewone" schoenen zijn verre van ideaal voor dit soort werk.

1 opmerking:

Frans zei

Mooie prestatie Dirk!! Ik denk als we volgend jaar weer die 3000m gaan doen bij jouw club, ik een zware dobber ga krijgen aan jou....