zondag, januari 14, 2007

Egmond , die schone !

Toen in me in oktober inschreef voor de halve marathon van Egmond aan Zee, zat ik een kleine week later met veel twijfels. Het parcours in Egmond staat bekend als één van de zwaarste van Nederland , met 7km op het strand en enkele stevige duinenruggen die dienen overwonnen te worden. Enkele weken later werd het alleen maar erger , toen ik begin november kampte met een achillespeesblessure. Dan maar goed trainen in Egmond dacht ik... Gelukkig kon begin december de trainingen hervat worden , zodat ik met 6 weken trainingsarbeid vandaag naar Egmond trok. Vrouwtje Carine en dochter Emma gingen mee als topbegeleiders. Reeds om 7u30 reden we richting Noorden , om de files en parkeerproblemen te vermijden. Na een zeer vlotte reis konden we onze auto kwijt in het naburige dorp Heiloo, vanwaar we met een pendelbus naar Egmond werden gebracht. Het dorp is op "marathonday" reeds afgesloten om 8u, omdat deze kleine gemeente aan de zee de massa auto's niet aankan. Er worden 15000 deelnemers verwacht en evenveel supporters. Toen we iets na 10 uur in de sporthal arriveerden , hoorden we al direct minder goed nieuws. De start van de 1/2 marathon werd met 1 uur uitgesteld, vanwege het hoge water en de strakke wind. Dat werd dus wachten , en nog wel een uur of drie. We doodden onze tijd met mensen kijken , en even de (kleine) expo te bezoeken die in de sporthal plaatsvond. Intussen straalde er buiten een zeer aangenaam zonnetje , maar de stevige wind gaf toch een lage gevoelstemperatuur.Na een korte opwarming in de startzone , werd het omstreeks 13u10 tijd om me in het startvak te begeven. Ik had me ingeschreven voor de wedstrijdloop , in Nederland hebben ze namelijk ook een "prestatieloop", voor atleten die niet zijn aangesloten bij een atletiekclub. Na een aanloopronde van 3km door Egmond zelf , ging het richting strand. Zeer moeilijk stuk , met enkele honderden meters los zand. Eindelijk kwam de waterlijn in zicht. Hier is het zand natuurlijk wel wat harder, wat natuurlijk risico's op natte voeten met zich meebracht , en na enkele kilometers was het zover. Een hevige golf kon ik niet ontwijken , en prijs natuurlijk , natte voeten. De smalle beloopbare strook hard zand was door het hoog water erg smal, en dus moeilijk beloopbaar. De wind zat schuin op kop , en dit 7km lang. Toch passeerde ik regelmatig lopers die te snel gestart waren (of ik te traag) , afzien was het , en reserves houden voor wat komen ging , zeker als je de eerste keer dit avontuur met de natuurelementen aangaat. Dus werd het een beetje inhouden tot in Castricum , waar we na 10,5km het strand verlieten. Het ging nu rechtsomkeer doorheen de duinen richting Egmond. Een zeer golvend parcours , maar wel wind in de rug , dat werd dus "vliegen". Vooral in de afdalingen nam ik het initiatief om lopers bij te halen. Ik ben dit eigenlijk blijven doen tot aan de finish. Na 16km werd het moeilijk. Zere benen deden het tempo een beetje verlagen en de laatste 3km zijn ook niet van de poes. Steeds heuvellend (met veel klimmen in de laatste km) , en terug de wind pal op de kop maakten het erg zwaar. Een tijd onder de 1u30 moest er in zitten , en uiteindelijk lukte dit ook , 1u29'05" bij de aankomst. Eigenlijk was ik niet doodop, niet echt volledig uitgeput.... de trainingskilometers werden de afgelopen weken opgedreven , en dit zijn waarschijnlijk al de vruchten ervan . Uiteraard zit een trage start er ook voor iets tussen . De eindtijd was voor mezelf van minder belang , enkel een voorbereiding op wat komen moet. Het belangrijkste vandaag was de overwinning op de wind , het zand en de heuvels.... Egmond aan Zee is een schitterende wedstrijd , in een prachtig kader met een uitstekende organisatie . Niet minder dan 55 pendelbussen werden ingezet om de deelnemers en supporters ter plaatse en terug te brengen. Ik kom zeker nog eens terug ......................

Geen opmerkingen: