zaterdag, februari 25, 2006

Voorbereiding marathon over halfweg

Eindelijk nog eens een berichtje zal u zeggen , dat klopt ! Vandaag vond in Lier de 4de natuurloop plaats van dit winterseizoen , en net als zes weken geleden stond als langste afstand een halve marathon op het programma. Ideaal dus als voorbereidingswedstrijd voor de marathon.Twee verschillen met die van 14 januari : toen was de marathonvoorbereiding pas gestart , en vandaag stond er een gure Noordoostenwind die de wedstrijd mee hard maakte. Qua te voorspellen eindtijd vandaag kon het dus alle kanten uit,daar het vanwege de getrainde kilometers de laatste weken vooraf moeilijk in te schatten is hoe ver het staat met de "form". Vooraf nam ik me dan ook voor om niet te snel te starten omdat de eerste 7km richting Emblem de wind op de kop stond. Na 3km (splitsing 10 en 21km) ontstond er een grote groep van 20 lopers , waar er al een tiental atleten voor liepen , o.a. dorpsgenoot Maarten Van Der Donck , die al na 1km uit het gezichtsveld verdwenen was.Maarten is nog maar een tweetal jaren aan het lopen ,maar heeft samen met zijn nog jonge leeftijd het voordeel dat hij over een dosis talent beschikt om zeer mooie tijden neer te zetten.Hij zou als 6de eindigen vandaag in een tijd van 1u18'31". Ikzelf zette me eerst een tijdje aan de kop van de vermelde groep , en er werd de eerste 5km niet al te snel gelopen(doortocht 20'49") , iedereen wachtte een beetje het keerpunt af op de brug van Emblem , waar nadien de wind in de rug zou blazen. Na dit keerpunt brak ikzelf de koers mee open , en een vijftal lopers namen het hazepad , buiten mezelf ook nog de kompanen van de vorige editie(Roger Dierckx en Jos Vermeulen) en ook nog daarbij dorpsgenoot Stijn Jacobs (duidelijk niet echt aan het koersen) en Flip Van Den Brande van Hulshout. Een mooi groepje , met lopers die aan elkaar gewaagd zijn , alhoewel Stijn uiteraard wel stukken beter is dan ik. Tot voorbij km15 bepaalde ik mee het tempo , en met de wind in de rug werd veel tijd goedgemaakt (doortocht 1u00'20" aan km15). 180 graden bocht rechtsom in Duffel voor de laatste 3 a 4km ,en uiteraard zat hier naast de Nete de wind pal op kop. Ik waaide op 2km van het einde letterlijk uit dit mooie groepje (Flip Van Den Brande was hier al gelost) en moest dus mijn 3 andere medelopers laten gaan. Intussen hadden we wel een 5-tal andere lopers onderweg "opgeraapt". De koers werd nog hard door de Noordoostenwind (koud !!) en uiteindelijk finishte ik op atletiekpiste van Lier in 1u22'45" (toch 44" trager dan zes weken geleden) . Tevreden was ik wel , alhoewel ik de laatste 4km serieus had afgezien.Maar mede in het achterhoofd dat de marathontrainingen toch wel hun tol eisen , kon ik met een gerust gemoed huiswaarts keren. Nogmaals prima organisatie daar in Lier , en voor mezelf eerst enkele dagen kalmer aan doen , en dan volop verder .......

Geen opmerkingen: